Home » Dhirata » Het nieuwe normaal » Hoe versnellen wij onze reactietijd?

Hoe versnellen wij onze reactietijd?

Wij denken dat we, in de komende jaren totdat er een vaccin gevonden en grootschalig beschikbaar is, meerdere malen te maken krijgen met een lockdown in Nederland. De overheid is tijdens de eerste zeer vrijgevig geweest; maar op een gegeven moment is de pot natuurlijk op. Het is dus zaak dat je jouw organisatie, of jouw werk, zo inricht dat je snel kunt reageren. Deze vraag: “Hoe versnellen wij onze reactietijd?”, is dus uiterst actueel.

Maar hoe doe je dat dan?

Het antwoord op deze vraag is naar alle waarschijnlijk al ergens in je organisatie beschikbaar. Echter hoe ontsluit je deze kennis? Respect voor de kennis en de ervaring van collega’s is hier de sleutel. Teveel hebben wij als managers met procedures, stage-gates, methoden en raamwerken de boel dicht getimmerd in de hoop zo fouten te voorkomen. Maar met al die processen hebben we ook de reactietijd verlengd. Daar ligt nu de grootste winst: de grote versimpeling.

Het is niet de complexiteit van deze crisis die ons nekt maar gecompliceerdheid van onze organisaties. De ‘paarse krokodillen’ die zowel fouten als flexibiliteit onmogelijk maken. Nu is de tijd om de stofkam door alle processen en procedures te halen. Alleen wanneer iets werkt en logisch klinkt, of wanneer het een wettelijke verplichting is, alleen dan gaan we het doen. Als de wet iets vraagt, gaan we dat natuurlijk niet (zoals bij de AVG) overdrijven. Dit vraagt moed van de risicomijdende manager. Maar een versimpeling versnelt de reactietijd. Uiteraard zonder in te boeten aan kwaliteit. Denk eens na hoeveel tijd we besteden aan controleren of mensen doen wat er in de checklijsten staat. Diep in ons hart wisten we al dat dit het doel voorbijgeschoten is, maar nu is het bittere noodzaak om deze handelwijze los te laten. Gooi alles overboord wat niet bijdraagt aan directe klantwaarde.

De centrale vraag bij elke activiteit die medewerkers ontplooien moet zijn: “Als de klant zou weten dat wij dit deden, zou die dan bereid zijn om hiervoor te betalen?”

Geïnteresseerd in deze filosofie, stuur een berichtje naar ons>> om een afspraak (via een videoverbinding natuurlijk) te maken.

Dit is een van de drie vragen die elke organisatie zich doorlopend zou moeten stellen.