Home » Dhirata » Het nieuwe normaal » Hoe doen wij meer met minder?

Hoe doen wij meer met minder?

De economische gevolgen

Wanneer jij verantwoordelijk bent voor een organisatie, al dan niet met winstoogmerk, dan moet je een antwoord vinden op de bovenstaande vraag. Hoe doe je meer met minder? Dat is de ‘nieuwe werkelijkheid’ tijdens en na de coronacrisis. De economische gevolgen van de corona crisis zal het nodige van onze creativiteit vergen. Wij denken dat dit minstens enkele jaren zal duren, dus hoe ga jij daar mee om? Een vraag niet alleen voor managers van organisaties, maar ook voor werknemers en zzp’ers.

Hoe ga jij meer met minder doen?

Een van de drie vragen die wij ons moeten stellen. Het is geen bezuinigingsvraag maar veel meer een vraag van niet meer doen dan wat nodig is en daardoor ruimte vinden waardoor je juist meer kan doen. Wij twijfelen er niet aan dat het overgrote deel van de managers zal grijpen naar de vertrouwde manier van bezuinigingen en mensen ontslaan. Maar pas op, want dat, die bezuinigingen, is een deel van de oorzaak waarom de huidige crisis zo’n taaie is. Het organiseren van een ‘just-in-time’ volgens ‘lean’ principes ingerichte keten is niet wendbaar zoals we hebben kunnen zien. Er zat geen rek meer in en we werden veel te afhankelijk van doorstroming in de keten.

Hoe ga jij meer met minder doen?

Op die vraag hebben wij geen antwoord. Het is jouw zoektocht! Wat we wel hebben, is een aanpak die je in staat stelt om dat antwoord zelf te vinden. Het is een strategie richting succes en overleven in deze tijd. We hanteren daarbij de volgende principes:

  • Doe alleen werkzaamheden die bijdragen aan de klantwaarde.
  • Respecteer de kennis en ervaring in jouw organisatie.
  • Beschrijf de doelen die je wilt bereiken en wat je daarvoor nog moet leren.
  • Ontwikkel experimenten en zoek bewijs voor de gekozen richting.
  • Stop snel wanneer je aannames niet blijken te kloppen.

Hoe ga jij meer met minder doen?

Die vraag willen wij graag vertellen, natuurlijk op afstand tijdens een videocall, geïnteresseerd? Stuur een berichtje naar ons>>.